Followers

Sunday, March 6, 2011

Najib bangga, Azizulhasni ikon negara

su_02.1.jpg

Najib Tun Razak bersalaman dengan pelumba basikal negara, Azizulhasni Awang (kiri) semasa mengadakan jamuan tengah hari bersama pelajar Malaysia di University of Melbourne di sini, semalam. - BERNAMA

MELBOURNE - Datuk Seri Najib Tun Razak kagum dengan kecekalan jaguh lumba basikal negara, Azizulhasni Awang dan menyifatkan pelumba itu bukan sahaja sebagai simbol tetapi juga ikon negara.

Perdana Menteri berkata, kecekalan dan semangat juang Azizulhasni, 23, harus dicontohi oleh rakyat Malaysia yang lain terutama golongan muda yang tidak mudah mengaku kalah walaupun menghadapi pelbagai halangan dan kecederaan.

''Kamu (Azizul) membuat kita semua bangga, kamu mempamerkan semangat juang yang tinggi, tidak pernah mengenal putus asa dan kehebatannya menjadi kisah yang menarik untuk dicontohi," katanya semasa berucap pada majlis jamuan tengah hari anjuran Universiti Melbourne yang turut dihadiri 50 pelajar Malaysia yang mengambil kursus ijazah kedoktoran di universiti itu.

Selepas majlis itu Najib turut menyampaikan bantuan berjumlah A$10,000 daripada Majlis Sukan Negara (MSN).

Perdana Menteri berkata, beliau tersentuh apabila Perdana Menteri Australia, Julia Gillard turut kagum dengan kehebatan Azizulhasni sambil menyifatkan pelumba itu sebagai lambang hubungan strategik Australia-Malaysia, melahirkan jaguh lumba basikal Malaysia bertaraf dunia yang mendapat latihan daripada jurulatih Australia.

Najib yakin Azizulhasni bakal mencipta sejarah buat dirinya dan negara dengan memenangi pingat emas pertama Malaysia pada Sukan Olimpik di London tahun depan jika beliau dapat mengekalkan prestasinya.

Azizulhasni pelumba dari Terengganu mendapat perhatian seluruh dunia apabila beliau bukan sahaja muncul sebagai juara keseluruhan acara keirin pada Kejohanan Dunia di Manchester, England dua minggu lalu tetapi turut membanggakan apabila beliau berjaya menduduki tempat ketiga acara itu dalam keadaan mengalami kecederaan.

Azizulhasni cedera di betis apabila tertusuk serpihan kayu selepas terjatuh di pusingan akhir dan berita itu mendapat liputan meluas akhbar di seluruh dunia.

Beliau dirawat di hospital di sini dan menjalani pembedahan kecil untuk mengeluarkan kayu tersebut dari betis kirinya. - Utusan

1 comment:

Anonymous said...

wira negara!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...