Followers

Wednesday, April 28, 2010

Syabas Azizul, Nicol


Mohd. Azizulhasni Awang menjulang trofi Olahragawan Kebangsaan 2009 di Kuala Lumpur, malam tadi. – UTUSAN/ Izham Jafar


KUALA LUMPUR – Kejayaan merangkul pingat perak Kejohanan Trek Dunia Dunia melayakkan jaguh lumba basikal negara, Azizulhasni Awang dinobatkan sebagai Olahragawan Kebangsaan 2009.

Namun, tumpuan peminat sukan tanah air pada Anugerah Sukan Negara, semalam turut terarah kepada kehebatan ratu skuasy, Datuk Nicol David mendominasi gelaran Olahragawati Kebangsaan buat kali kelima berturut-turut sejak memenanginya pada 2005.

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin berkenan menyampaikan anugerah tersebut.

Nicol diwakili oleh Presiden Persatuan Raket Skuasy Malaysia, Datuk A. Sani Karim.

Turut mencemar duli ke majlis tersebut ialah Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah dan dihadiri Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Datuk Zolkples Embong.

Nicol yang diberi tentangan hebat oleh bakat boling berusia 19 tahun, Siti Safiyah Amirah Abdul Rahman (juara ranking Masters Dunia), terlalu unggul dengan merangkul enam kejuaraan profesional tahun lalu, termasuk mempertahankan gelaran dunia.

Atlet kelahiran Pulau Pinang itu juga terlalu kebal di pentas antarabangsa apabila mempertahankan ranking No. 1 dunia selama 45 bulan dari Ogos 2006 hingga Disember 2009.

Turut berada dalam senarai akhir calon Olahragawati 2009 adalah Siow Yi Ting (renang), Wong Pei Tty-Chin Eei Hui (badminton), Jamaliah Jamaludin (karate) dan Noraseela Khalid (olahraga).

Bagi Azizulhasni, 22, yang terkenal dengan jolokan The Pocketrocketman, kejayaan muncul pelumba Malaysia pertama memenangi pingat pada Kejohanan Trek Basikal Dunia di Poland menjadi kekuatan untuk membawa pulang anugerah buat kali pertama.

Biarpun sekadar meraih perak, kejayaan dalam acara pecut di Pruszkow itu tetap pencapaian yang amat bermakna kerana lumba basikal merupakan sukan yang sangat kompetitif, di mana saiz badan turut memainkan peranan.

Azizulhasni dengan tubuh yang kecil mampu memberi saingan hebat kepada lawan yang jauh lebih sasa, terutama dari Eropah, sekali gus layak diangkat sebagai ikon sukan kerana semangat dan keberaniannya.

Selain meraih perak Kejohanan Dunia, penuntut University Deakin Australia itu turut menjuarai pusingan kedua Piala Dunia Klasik dan juara pecut Grand Prix Medellin di Colombia.

Turut disenarai akhir untuk anugerah Olahragawan 2009 adalah Sazali Samad (bina badan), Loh Jack Chang (wushu), Zulmazran Zulkifli (boling), Mohd. Hatta Mahamut (karate) dan Daniel Bego (renang).

Selaku olahragawan dan olahragawati, Azizulhasni dan Nicol masing-masing membawa pulang RM10,000.

Sementara itu, kejayaan membawa pulang emas Sukan SEA buat kali pertama dalam tempoh 20 tahun melayakkan skuad bola sepak bawah 23 tahun ditabal sebagai Pasukan Lelaki Terbaik, manakala jurulatih, K. Rajagobal berkongsi jurulatih terbaik bersama Yoong Thong Foong (wushu).

Kombinasi Leong Mun Yee-Pandelela Rinong yang menghadiahkan gangsa acara terjun 10m platform seirama pada Kejohanan Dunia di Rome, Julai lalu merangkul anugerah pasukan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...